0

پارچه لینن انتخاب مناسبی برای تمام فصول سال بالاخص فصل‌های گرم سال است. تار و پود این پارچه به صورتی تنیده می‌شود که اجازه‌ی حرکت هوا را از میان بافت‌های آن بدهد، این ساختار به پوست اجازه می‌دهد به راحتی تنفس کند. همین خاصیت بافتی باعث می‌شود این پارچه محبوبیت خاصی در نواحی گرم داشته باشد چرا که گرما را به راحتی از خود خارج می‌کند. این پارچه زود چروک می‌شود و به راحتی اتوی خود را از دست می‌دهد که همین یکی از زیبایی‌های طبیعی لینن است. چروک‌های ریز که حاکی از عدم وجود نخ‌های پلاستیکی و مصنوعی در بافت پارچه را می‌رساند. این چروک‌ها همان‌طور که سریع ظاهر می‌شوند، به سادگی هم فرار می‌کنند. کافی‌ست آن‌را چند دقیقه‌ای بپوشید یا اگر عجله دارید با یک دست خیس یا آب پاش کمی خیسشان کنید تا به حالت راحت و بی‌حاشیه‌ی خود برگردند.

به دلیل منفذهایی که در بافت پارچه وجود دارد، تراکم آن پایین آمده و بافت پارچه بسیار سبک می‌باشد. به دلیل همین تراکم پایین قابلیت رطوبت‌گیری این پارچه زیاد است، چرا که منافذ و بافت‌های خالی می‌تواند با قطرات آب پر شود. توصیه‌ی ما این است که در هنگام شستشو جای بیشتری برای این لباس‌ها بگذارید تا به راحتی در فضای شستشو حرکت کنند. البته به دلیل همین منافذ، دفع رطوبت در این پارچه نیز سریع‌تر انجام می‌شود. می‌توانید برای خشک کردن سریع‌تر لباس آن‌ها را در معرض باد بگذارید.

پارچه‌ی لینن که گاهی به خاطر اشتباه، آن را تحت عنوان پارچه‌ی لنین می­شناسند، از الیاف گیاه کتان یا فلکس به‌دست می­ آیند. این گیاه بیشتر در حوالی دریای مدیترانه و همین طور در مناطق آسیای مرکزی رشد می‌کند. گیاه کتان دارای گل­‌هایی به اسم Linum است که بیش از نصف روز عمر نمی ­کنند.

پارچه لینن گاهی تحت عنوان پارچه کنف هم شناخته می ­شود. در تهیه پارچه لینن مرغوب، از ترکیب درصد بالایی از فلکس یا پنبه، درصد کمی ویسکوز* و مقدار بسیار کمتری پلی استر استفاده می‌شود و لینن نامرغوب از نیمی کتان یا پنبه و نیمی پلی‌استر، بدون ویسکوز تهیه می‌شود.

*پارچه ویسکوز یا ریون نیز همانند پارچه‌ی لینن از الیاف طبعی به دست می‌آید. تنها تفاوت آن در این است که الیاف ویسکوز از خمیر کردن سلولز درست می‌شود. پارچه‌ی ویسکوز نوعی پارچه‌ی «بشر ساخته» شناخته می‌شوند ولی این ماهیت مصنوعی به این پارچه نمی‌دهد، چرا که این پارچه مثل کاغذ تهیه می‌شود و پایه‌ی تولید آن کاملا طبیعی است.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X